6 клас Всесвітя історія. Історія України

 

21.04 Тема: Практична робота "Робота в контурній карті"

1. Виконати завдання в контурній карті:

"Римська імперія в І ст. до Р.Х. Громадянські війни."
"Велике переселення  народів. Падіння Західної Римської імперії"


19.04 Тема: "Поділ Римської імперії. Початок Великого переселення народів. Падіння Римської імперії".

Опрацьовуєм матеріал за посиланням тут

Переглянте відеоурок тут

Виконай завдання тут

Дз. Опрацювати параграф 54 та виконати завдання в кінці параграфа


14.04 Тема:"Виникненняі поширення хритиянства".


 1.Опрацюйте параграф 52

2.Переглянте відеоурок тут
3.Занотуйте головне
4. Виконайте онлайн - вправу тут
Дз . Виконайте завдання письмово в кінці параграфа

12.04 Тема 1. "Римське право. Мистецтво Давнього Риму". Тема № 2 "Кризові явища в Риській імперії".

 1.Опрацювати матеріал за посиланням  презентації .

2. Занотуйте конспект
3. Виконайте завдання на ст. 248

4.Переглянте відео з теми "Кризові явища в Римській імперії."
5. Опрацюйте матеріал параграфа 51
6. Виконайте завдання на ст. 252

Кризові явища відеоурок

Опрацювати презентацію тут

07.04


1.Переглянути презентацію та виконати завдання: 
- заповнити порівняльну таблицю "Боги Греції та Риму"
2. Опрацювати   презентацію тут та параграф 45 .

3. Скласти кросворд  до теми (10 слів).

05.04

Скласти історичний портрет Юлія Цезаря або Октавіана Августа.

Алгоритм роботи:

1) Прочитати §§ 47,48.

2) Ознайомитись з документами до §.

3)  Використати її при складанні плану.

4) Скласти план роботи.

5) Підібрати ілюстрації або зробити малюнки.

6) Скласти історичний портрет та оформити його на аркуші А-4.

Переглянути відео тут Юлій Цезар

Перег лянути відео тут  Октавіана Августа.

6 клас.

Тема уроку: 31.03 Римська імперія. Октавіан Август.

Мета уроку: розглянути процес утворення Римської імперії, основні напрямки політичного життя в І-ІІ ст. н.е.; ознайомити учнів із системою державного управління, що склалася за часів правління Августа; удосконалити навички роботи з історичною картою, вміння давати характеристику історичної особистості, висловлювати власні судження, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до вивчення античної історії.

 

                Хід уроку

Самостійна робота. Продовжити речення.

                                                     

1. Римська держава підкорила Італію у…    році до н.е.

2. Контрибуція – це…

3. Тіберій Гракх провів…..  реформу, внаслідок якої….

4. Оптимати – це….

5. Перший тріумвірат утворено у ….. році  до н.е., до нього входили…..

6. Вислів «Прийшов, побачив, переміг» означає….

 

  III.  Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми під час нашої заочної подорожі до Стародавнього Риму дізнаємося про становище Римської держави в період правління Октавіана Августа.

 

 Запис у зошити теми уроку

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Другий тріумвірат

Розповідь вчителя.

Після смерті Цезаря влада перейшла до рук сенату, який поквапився укласти з Марком Антонієм угоду: усі розпорядження Цезаря залишилися чинними, його вбивць було помилувано. Невдовзі в Римі заявив про себе новий політичний діяч -родич Цезаря Гай Юлій Цезар Октавіан (Октавій), усиновлений Цезарем незадовго до смерті та названий ним у заповіті основним спадкоємцем.

 

Опрацювати підпункт параграфа та дати відповідь на запитання «Чому  30-ті роки І ст. до н.е. називають громадянською війною?»

 

У листопаді 43 р. до н. е. Октавій, Марк Антоній та намісник в Іспанії Лепід створили Другий тріумвірат, поставивши собі за мету покарати вбивць Цезаря. Через рік у Македонії тріумвірат переміг армію заколотників. Після цього Антоній залишився на Сході, а Октавій відбув до Італії. Згодом Октавій усунув від влади Лепіда та виступив проти Антонія, якому цариця Єгипту Клеопатра надала допомогу. У вересні 31 р. до н. е. між флотами Октавія та Антонія відбулася битва біля мису Акцій. Антоній зазнав поразки – його армія перейшла на бік Октавія.

Переслідуючи Антонія, Октавій підійшов до мурів Александрії. Він пообіцяв залишити Клеопатру царицею в Єгипті та захистити її дітей, вимагаючи натомість видати Антонія. Але Антоній і Клеопатра наклали на себе руки. 1 серпня 30 р. до н. е. війська Октавія вступили в Александрію. Єгипет став римською провінцією.

 

2. Принципат

Розповідь вчителя.

Після завоювання Єгипту та смерті Антонія Октавіан став єдиним, з необмеженою владою, володарем. У 27 р. до н. е. на засіданні сенату Октавіан оголосив, що громадянські війни припинено, відновлено мир і що він відмовляється від влади. Сенатори, злякавшись відповідальності, стали благати його не полишати державне кермо й висловили згоду пристати на всі його умови. Тоді Октавіан продиктував розгубленому сенату свої умови, які було прийнято. Октавіана проголосили довічним трибуном, консулом та цензором. У нових списках сенаторів ім’я Октавіана стояло першим. Так він став принцепсом –  найавторитетнішим серед сенаторів, тим, хто визначав порядок денний, головував на засіданнях.

 

 

Октавіан

 

 Октавіан мав найвищу військову владу – імперій (звідси - «імператор» як частина титулу принцепса), міг скликати народні збори та збори сенату, вносити законопроекти або накладати вето на закони. Згодом йому було присвоєно титул верховного жерця, почесний титул Августа («поважний», «возвеличений богами»), трохи пізніше – титул «батька вітчизни». Культ Августа поширювався і в римських провінціях: у Єгипті, наприклад, його вважави фараоном і сином бога Сонця.

 Імператор Октавіан Август правив Римом від 30 р. до н. е. до 14 р. н. е. Римляни назвали його найщасливішим принцепсом. Він виправдав їхні надії. Октавіан роздавав гроші плебсу та землі легіонерам, відновлював храми й відбудовував Рим. Він піклувався про звичаї й шанував традиції римлян.

 

 

«За обідом бувало три зміни, якнайбільше – шість; усе подавалося без особливої вишуканості, але з найбільшою привітністю. Свята й урочистості влаштовував він з більшою пишністю, а іноді – тільки жартома. Що ж до їжі, то їв він дуже мало й невибагливо. Любив грубий хліб, дрібну рибку, вологий сир, відтиснутий руками, зелені фіги другого збору; під'їдав і в передобідні години, коли й де завгодно, щойно зголодніє. Дуже піклувався про своє слабке здоров’я. Насамперед, він рідко купався: натомість зазвичай обтирався олією або розпарювався перед відкритим вогнем, а потім обливався водою кімнатної температури або підігрітою на сонці.

...Ніколи не говорив ні перед сенатом, ні перед народом, ні перед військом, не обміркувавши й не склавши свою промову заздалегідь, хоча не позбавлений був здатності говорити й без підготовки».

 

 

 

3. Внутрішня та зовнішня політика Августа

 

 

 Октавіан Август постійно наголошував, що він лише відновив Римську республіку. Але насправді він створив нову форму управління державою. Римська знать підтримувала нові порядки, бо вбачала в них силу, здатну придушувати повстання рабів і припиняти громадянські війни. Нова держава стала називатися Римською імперією. Від часів Октавіана Августа всіх правителів Римської держави називали імператорами.

 Август запровадив нові посади – префекта Рима і префекта преторіанської гвардії. Префекта Рима обирали із сенаторів, до обов’язків цього посадовця належало наглядати за порядком у місті. Префект преторіанської гвардії командував охороною імператора.

Було підвищено платню солдатам і офіцерам. Чимало ветеранів осіли в провінціях і допомагали їх освоювати. Як головнокомандувач армії Август керував провінціями, де перебували війська (імператорські провінції). Він призначав намісників, які командували гарнізонами. Сенату для управління було надано спокійніші й розвинутіші провінції. Їх називали сенаторськими провінціями.

  За Октавіана Августа західний кордон досяг Атлантичного океану й пролягав по Рейну. Північні кордони сягнули Дунаю, де було створено нові провінції. Кордони на сході посунули до річки Євфрат та Парф’янського царства, з яким імператор уклав мир.

 

Хронологічна задача. Виконайте у зошиті

Як відповів би римлянин на запитання: у якому році почалося правління Октавіана Августа? Обчисліть, скільки років воно тривало.

 

Робота з історичною картою (ст. 235 підручника). Визначте території, завойовані римлянами за Октавіана Августа, назвіть нові провінції, які постали за часів його правління.

 

4. Культура Риму за правління Октавіана

Август зажив неймовірної популярності, його оспівували поети та історики, звеличували скульптори. Це й не дивно, адже Август був покровителем тих митців, які вміли йому догодити. Найулюбленішими поетами за доби Октавіана були Вергілій та Горацій. Ці митці стали придворними імператорськими поетами, творячи під наглядом друга імператора Гая Цільній Мецената. Сьогодні «меценатом» називають людину, яка матеріально підтримує розвиток культури. Гай Цільній Меценат подарував Вергілію маєток замість того, який у нього відібрали раніше, Горацію - невелику, але гарну віллу.

 Вергілій зажив безсмертя поемою «Енеїда». Узявши за взірець гомерівську «Іліаду», він написав поему, у якій ішлося про пригоди троянського героя Енея. Після втечі з Трої Еней, нащадком якого і був Октавіан, перебрався до Італії, заклав нову державу. Так Вергілій уславив свого покровителя імператора Октавіана Августа, втіливши ідею його божественного походження. Горацій поряд з офіційними віршами-листівками, у яких звеличував Августа, називаючи його богом, складав також «Сатири», де дотепно висміював вади римського суспільства.

 За часів правління Октавіана жив видатний римський історик Тит Лівій – автор «Історії Рима від заснування міста», що складалася із 142 книжок. Август вибачав Тита Лівія за його прихильність до республіки, адже в основі праці історика лежала ідея величі Риму, прославлення традицій, патріотизму й героїзму предків. Кажуть, що імператор прискіпливо вичитував кожен том, боячись крамоли.

 

Робота з історичним джерелом.

Прочитайте уривок із твору Светонія. Поясніть, чому Августа називають будівничим Рима. Навіщо імператор розбудовував Рим? Як, на вашу думку, мали ставитися мешканці Рима до Августа?

«Август так відбудував місто, що по праву пишався тим, що прийняв Рим цегляним, а залишає мармуровим; і він зробив усе, що може передбачати людський розум для безпеки міста на майбутні часи... Громадських будинків він вибудував дуже багато; з них найважливіші - форум із храмом Марса, святилище Аполлона на Палатині, храм Юпітера Громовержця на Капітолії... Усе місто він розділив на округи й квартали, наказавши, щоб округами відали за жеребом посадові особи щороку, а кварталами - старости, що обиралися з місцевих обивателів. Для охорони від пожеж він розставив пости й запровадив нічну варту, для запобігання повеням розширив і очистив русло Тибру, за багато років занесене сміттям і звужене обвалами будівель».

V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

Метод «Бліц-опитування»

1. Витлумачте поняття: принцепс, імператор, префект, меценат.

2. Що таке принципат? Чим ця форма правління відрізнялася від республіки?

3. Якою була політика Октавіана Августа?

4. Чому Октавіана Августа, а не Юлія Цезаря, називають засновником імперії?

 Хронологічна задача

 Скільки років минуло від створення імперії в Давньому Римі?

 

   Продовжити речення.  

Інформація, яку я отримав (ла), була для мене…VІІ. 

Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника §48, скласти історичний портрет Октавіана Августа.






29.03. 2021

6 клас.

Тема уроку: Римська імперія. Октавіан Август.

Мета уроку: розглянути процес утворення Римської імперії, основні напрямки політичного життя в І-ІІ ст. н.е.; ознайомити учнів із системою державного управління, що склалася за часів правління Августа; удосконалити навички роботи з історичною картою, вміння давати характеристику історичної особистості, висловлювати власні судження, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до вивчення античної історії.

 

                Хід уроку

Самостійна робота. Продовжити речення.

                                                     

1. Римська держава підкорила Італію у…    році до н.е.

2. Контрибуція – це…

3. Тіберій Гракх провів…..  реформу, внаслідок якої….

4. Оптимати – це….

5. Перший тріумвірат утворено у ….. році  до н.е., до нього входили…..

6. Вислів «Прийшов, побачив, переміг» означає….

 

  III.  Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми під час нашої заочної подорожі до Стародавнього Риму дізнаємося про становище Римської держави в період правління Октавіана Августа.

 

 Запис у зошити теми уроку

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Другий тріумвірат

Розповідь вчителя.

Після смерті Цезаря влада перейшла до рук сенату, який поквапився укласти з Марком Антонієм угоду: усі розпорядження Цезаря залишилися чинними, його вбивць було помилувано. Невдовзі в Римі заявив про себе новий політичний діяч -родич Цезаря Гай Юлій Цезар Октавіан (Октавій), усиновлений Цезарем незадовго до смерті та названий ним у заповіті основним спадкоємцем.

 

Опрацювати підпункт параграфа та дати відповідь на запитання «Чому  30-ті роки І ст. до н.е. називають громадянською війною?»

 

У листопаді 43 р. до н. е. Октавій, Марк Антоній та намісник в Іспанії Лепід створили Другий тріумвірат, поставивши собі за мету покарати вбивць Цезаря. Через рік у Македонії тріумвірат переміг армію заколотників. Після цього Антоній залишився на Сході, а Октавій відбув до Італії. Згодом Октавій усунув від влади Лепіда та виступив проти Антонія, якому цариця Єгипту Клеопатра надала допомогу. У вересні 31 р. до н. е. між флотами Октавія та Антонія відбулася битва біля мису Акцій. Антоній зазнав поразки – його армія перейшла на бік Октавія.

Переслідуючи Антонія, Октавій підійшов до мурів Александрії. Він пообіцяв залишити Клеопатру царицею в Єгипті та захистити її дітей, вимагаючи натомість видати Антонія. Але Антоній і Клеопатра наклали на себе руки. 1 серпня 30 р. до н. е. війська Октавія вступили в Александрію. Єгипет став римською провінцією.

 

2. Принципат

Розповідь вчителя.

Після завоювання Єгипту та смерті Антонія Октавіан став єдиним, з необмеженою владою, володарем. У 27 р. до н. е. на засіданні сенату Октавіан оголосив, що громадянські війни припинено, відновлено мир і що він відмовляється від влади. Сенатори, злякавшись відповідальності, стали благати його не полишати державне кермо й висловили згоду пристати на всі його умови. Тоді Октавіан продиктував розгубленому сенату свої умови, які було прийнято. Октавіана проголосили довічним трибуном, консулом та цензором. У нових списках сенаторів ім’я Октавіана стояло першим. Так він став принцепсом –  найавторитетнішим серед сенаторів, тим, хто визначав порядок денний, головував на засіданнях.

 

 

Октавіан

 

 Октавіан мав найвищу військову владу – імперій (звідси - «імператор» як частина титулу принцепса), міг скликати народні збори та збори сенату, вносити законопроекти або накладати вето на закони. Згодом йому було присвоєно титул верховного жерця, почесний титул Августа («поважний», «возвеличений богами»), трохи пізніше – титул «батька вітчизни». Культ Августа поширювався і в римських провінціях: у Єгипті, наприклад, його вважави фараоном і сином бога Сонця.

 Імператор Октавіан Август правив Римом від 30 р. до н. е. до 14 р. н. е. Римляни назвали його найщасливішим принцепсом. Він виправдав їхні надії. Октавіан роздавав гроші плебсу та землі легіонерам, відновлював храми й відбудовував Рим. Він піклувався про звичаї й шанував традиції римлян.

 

 

«За обідом бувало три зміни, якнайбільше – шість; усе подавалося без особливої вишуканості, але з найбільшою привітністю. Свята й урочистості влаштовував він з більшою пишністю, а іноді – тільки жартома. Що ж до їжі, то їв він дуже мало й невибагливо. Любив грубий хліб, дрібну рибку, вологий сир, відтиснутий руками, зелені фіги другого збору; під'їдав і в передобідні години, коли й де завгодно, щойно зголодніє. Дуже піклувався про своє слабке здоров’я. Насамперед, він рідко купався: натомість зазвичай обтирався олією або розпарювався перед відкритим вогнем, а потім обливався водою кімнатної температури або підігрітою на сонці.

...Ніколи не говорив ні перед сенатом, ні перед народом, ні перед військом, не обміркувавши й не склавши свою промову заздалегідь, хоча не позбавлений був здатності говорити й без підготовки».

 

 

 

3. Внутрішня та зовнішня політика Августа

 

 

 Октавіан Август постійно наголошував, що він лише відновив Римську республіку. Але насправді він створив нову форму управління державою. Римська знать підтримувала нові порядки, бо вбачала в них силу, здатну придушувати повстання рабів і припиняти громадянські війни. Нова держава стала називатися Римською імперією. Від часів Октавіана Августа всіх правителів Римської держави називали імператорами.

 Август запровадив нові посади – префекта Рима і префекта преторіанської гвардії. Префекта Рима обирали із сенаторів, до обов’язків цього посадовця належало наглядати за порядком у місті. Префект преторіанської гвардії командував охороною імператора.

Було підвищено платню солдатам і офіцерам. Чимало ветеранів осіли в провінціях і допомагали їх освоювати. Як головнокомандувач армії Август керував провінціями, де перебували війська (імператорські провінції). Він призначав намісників, які командували гарнізонами. Сенату для управління було надано спокійніші й розвинутіші провінції. Їх називали сенаторськими провінціями.

  За Октавіана Августа західний кордон досяг Атлантичного океану й пролягав по Рейну. Північні кордони сягнули Дунаю, де було створено нові провінції. Кордони на сході посунули до річки Євфрат та Парф’янського царства, з яким імператор уклав мир.

 

Хронологічна задача. Виконайте у зошиті

Як відповів би римлянин на запитання: у якому році почалося правління Октавіана Августа? Обчисліть, скільки років воно тривало.

 

Робота з історичною картою (ст. 235 підручника). Визначте території, завойовані римлянами за Октавіана Августа, назвіть нові провінції, які постали за часів його правління.

 

4. Культура Риму за правління Октавіана

Август зажив неймовірної популярності, його оспівували поети та історики, звеличували скульптори. Це й не дивно, адже Август був покровителем тих митців, які вміли йому догодити. Найулюбленішими поетами за доби Октавіана були Вергілій та Горацій. Ці митці стали придворними імператорськими поетами, творячи під наглядом друга імператора Гая Цільній Мецената. Сьогодні «меценатом» називають людину, яка матеріально підтримує розвиток культури. Гай Цільній Меценат подарував Вергілію маєток замість того, який у нього відібрали раніше, Горацію - невелику, але гарну віллу.

 Вергілій зажив безсмертя поемою «Енеїда». Узявши за взірець гомерівську «Іліаду», він написав поему, у якій ішлося про пригоди троянського героя Енея. Після втечі з Трої Еней, нащадком якого і був Октавіан, перебрався до Італії, заклав нову державу. Так Вергілій уславив свого покровителя імператора Октавіана Августа, втіливши ідею його божественного походження. Горацій поряд з офіційними віршами-листівками, у яких звеличував Августа, називаючи його богом, складав також «Сатири», де дотепно висміював вади римського суспільства.

 За часів правління Октавіана жив видатний римський історик Тит Лівій – автор «Історії Рима від заснування міста», що складалася із 142 книжок. Август вибачав Тита Лівія за його прихильність до республіки, адже в основі праці історика лежала ідея величі Риму, прославлення традицій, патріотизму й героїзму предків. Кажуть, що імператор прискіпливо вичитував кожен том, боячись крамоли.

 

Робота з історичним джерелом.

Прочитайте уривок із твору Светонія. Поясніть, чому Августа називають будівничим Рима. Навіщо імператор розбудовував Рим? Як, на вашу думку, мали ставитися мешканці Рима до Августа?

«Август так відбудував місто, що по праву пишався тим, що прийняв Рим цегляним, а залишає мармуровим; і він зробив усе, що може передбачати людський розум для безпеки міста на майбутні часи... Громадських будинків він вибудував дуже багато; з них найважливіші - форум із храмом Марса, святилище Аполлона на Палатині, храм Юпітера Громовержця на Капітолії... Усе місто він розділив на округи й квартали, наказавши, щоб округами відали за жеребом посадові особи щороку, а кварталами - старости, що обиралися з місцевих обивателів. Для охорони від пожеж він розставив пости й запровадив нічну варту, для запобігання повеням розширив і очистив русло Тибру, за багато років занесене сміттям і звужене обвалами будівель».

V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

Метод «Бліц-опитування»

1. Витлумачте поняття: принцепс, імператор, префект, меценат.

2. Що таке принципат? Чим ця форма правління відрізнялася від республіки?

3. Якою була політика Октавіана Августа?

4. Чому Октавіана Августа, а не Юлія Цезаря, називають засновником імперії?

 Хронологічна задача

 Скільки років минуло від створення імперії в Давньому Римі?

 

   Продовжити речення.  

Інформація, яку я отримав (ла), була для мене…VІІ. 

Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника §48, скласти історичний портрет Октавіана Августа.


Тема № 1: Військова експансія Риму.

1. Переглянте відеоурок тут

2. Домашнє завдання матеріал за параграфам 44


Занотуйте терміни у зошит


м 


3. Занотуйте таблицю у зошит та вивчіть.



4.Випишіть наслідки та запам'ятайте

5. Розв'яжіть задачу .










Тема: № 2 Диктатура Юлія Цезаря.

1. Переглянути вілеоурок тут

2. Опрацювати параграф 46 ст. 223-227

3. Розв'яжіть задачу у зошиті

    "Обчисліть, скільки років тому розпочалася диктатура Юлія Цезаря, скільки років тому закінчилася. Як відповів би римлянин на запитання: у якому році Юлій Цезар став диктатором?

Закр 

                  Дайте відповідь письмово

Мет1. Які території завоював Юлій Цезар протягом 58-46 рр. до н.е.?

2. Що означають крилаті вислови: «жереб кинуто», «перейти рубікон», «І ти, Бруте?». Які події лежать в їх основі?

3. Як і коли було створено перший тріумвірат? Чи можна вважати тріумвірів диктаторами?

4. Коли і за яких обставин було встановлено диктатуру Юлія Цезаря? Які вона мала особливості?

5. У чому відмінність диктатури від республіки? Чому за правління Цезаря зберігався республіканський лад?


Домашнє завдання

   Опрацювати матеріал підручника §46, випереджальне завдання «Октавіан Август».




17.03.

Практична робота:порівняти правове становище різних груп громадян і негромадян у Стародавньому Римі.
 

 

















 
















15.03.2021

Тема уроку: Римська республіка в 5-3 ст. до н.е. Суспільний устрій та організація влади.

1. Опрацювати параграф 43.

2. Переглянути відеоурок тут

3. Занотувати важливе у зошиті.

4. Виконати онлайн-вправи тут

11.11

Тема уроку: "Давня Індія. Природньо-географічні умови. Організація влади й суспільства"

1. Опрацювати параграф 19.

2 .Переглянути відео тут

3. Виконати завдання  на ст.102. письмово у зошиті.


09.11

Тема уроку: " Перська держава"

1. Опрацюваи матеріал та виконайте завдання

Дізнайтеся, як історія Перської держави пов'язана з історією українських земель.

1. ДЕ І КОЛИ ВИНИКЛА ПЕРСЬКА ДЕРЖАВА

В Азії неподалік Дворіччя розташоване Іранське нагір’я. У найдавніші часи тут жили народи, споріднені з давніми народами Індії. Пізніше з півночі прийшли арії, від яких і походить сама назва Іран — «країна аріїв». На початку І тис. до н. е. більшу частину території Ірану зайняли перси, які дали йому назву Персія.

Деякий час Персія залежала від інших країн, однак перський цар Кір ІІ виступив проти мідійського панування й у 550 р. до н. е. здобув перемогу. Цією подією розпочинається історія Перської держави. Протягом двох десятиліть Кір II, а після його смерті Камбіз II створили найбільшу державу тогочасного світу.

Перське царство

1. Визначте за картою, де і коли виникла Перська держава.

2. Які правителі розширили володіння Персії?

3. Як змінилися розміри Перської держави з часом?

4. Які відомі вам країни давнини увійшли до складу Перської держави?

2. РОЗКВІТ ПЕРСІЇ ЗА ДАРІЯ І

Значного піднесення своєї держави домігся нащадок Кіра II Дарій І. Він мріяв про велич своєї держави, тому здійснив важливі реформи. Для поліпшення керівництва країною Дарій І поділив державу на області (сатрапії) на чолі із сатрапами — «охоронцями царства». Новою столицею Персії стало м. Персеполь. Усі важливі посади в державі обіймали перси.

Поміркуймо!

Дізнайтеся, в яких випадках уживається слово «сатрап» у переносному значенні.

Цар і його чиновники, побоюючись нових змов, постійно контролювали всі дії сатрапів і воєначальників. Було створено таємну поліцію — «вуха й очі царя». Дарій І упорядкував закони, збирання податків, запровадив єдині гроші — золотий дарик вагою 8,4 г. Але головну увагу цар приділив зміцненню армії, необхідної для придушення повстань і для нових завойовницьких походів.

Діємо: практичні завдання

Укладіть схему (карту пам'яті) «Правління Дарія І», яка ілюструватиме основні напрями діяльності царя Дарія І.

Дарій І

Відбиток особистої печатки Дарія І

1. Визначте, які елементи печатки відображають агресивний характер Перської держави.

2. Що споріднює перську культуру з культурою сусідів?

3. ЗАВОЙОВНИЦЬКІ ПОХОДИ ПЕРСІВ

Перські царі здійснювали численні завойовницькі походи, завдяки яким їм вдалося створити могутню Перську імперію.

Діємо: практичні завдання

  • 1. За допомогою карти на с. 78 з'ясуйте, які країни були підкорені персами.
  • 2. Нанесіть на контурну карту територію Персії та напрямки завойовницьких походів персів.
  • 3. Дізнайтеся з додаткових джерел, що означає поняття «імперія». Яке з визначень можна застосувати до Перської держави?

У 513 р. до н. е. Дарій І прийшов з війною й на терени сучасної України. У ті часи тут панували скіфи, які застосували в боротьбі з персами тактику випаленої землі.

Пізнавально й цікаво

З книги Геродота «Історії»

Після здобуття Вавилона Дарій вирушив у похід на скіфів...

...Скіфи... вирішили не давати одразу відкритого бою, ...поступово відступаючи і відбиваючи ворогів [персів], засипати криниці і джерела, що траплятимуться на їхньому шляху, а також підпалити всю траву... Коли перси почнуть відступати, [скіфи] нападатимуть на них і переслідуватимуть їх [персів].

Коли нарешті Дарій опинився у великій скруті, скіфські царі довідалися про це і послали вісника з дарами до Дарія: птаха, мишу, жабу і п'ять стріл... Дари означали таке: «Якщо, перси, ви не станете птахами, і не полетите високо в небо, або мишами, і не сховаєтеся в землю, або жабами, і не пострибаєте в болота, то ви не повернетеся до себе, вас загублять оці стріли».

[Невдовзі Дарій зі своїм військом відступив]

  • 1. Як ви зрозуміли, у чому полягає суть тактики випаленої землі?
  • 2. Поміркуйте, у чому переваги та недоліки застосування цієї тактики у війні.
  • 3. Яким був результат походу Дарія І проти скіфів?

Попри невдалий похід на скіфів, Перська держава була на вершині могутності. Її межі простягалися від річки Інд на сході до Егейського моря на заході, від Вірменії на півночі до Нільських порогів на півдні. Перські царі в V—IV ст. до н. е. продовжували вести загарбницькі війни — цього разу з греками, намагаючись зміцнити свою владу в Малій Азії, однак і тут перси зазнали поразки.

Бехістунський напис на честь перемог Дарія І (Іран)

Згодом величезна Перська імперія ослабла через повстання підкорених народів, виснаження від воєн і в 331 р. до н. е. була завойована видатним полководцем Александром Македонським.

Поміркуймо!

  • 1. Дізнайтеся значення слова «імперія». Чому Перську державу називають імперією?
  • 2. Що можуть означати слова: «Перська держава — колос на глиняних ногах»? Наведіть докази на підтвердження своїх міркувань.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Упорядкуйте шкалу часу, поставивши події в хронологічній послідовності. Укладіть задачі на лічбу часу з подіями історії Перської держави та будь-якими іншими відомими вам історичними подіями.

  • 2. Поясніть зміст понять: імперія, сатрап, реформи.
  • 3. Як історія Персії пов'язана з історією українських земель?

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Назвіть спільні риси історії розвитку Перської держави та інших держав Стародавнього світу.
  • 2. Поміркуйте, які досягнення й прорахунки притаманні правлінню Дарія І.
  • 3. Як ви вважаєте, чому Перська держава ослабла?

III. Мислю творчо

  • 1. Продовжуйте укладати ілюстровану шкалу часу або хронологічну таблицю «Стародавні цивілізації Африки та Азії».
  • 2. Поміркуйте, чи могла досягти могутності Перська держава без завоювань.
  • 3. Уявіть, що Дарій І — наш сучасник та активний користувач соціальних мереж. Створіть сторінку діяча в одній (на вибір) із соцмереж — Facebook або Instagram — та наповніть її від імені Дарія І.





02.11.2020

Тема: “Фінікія. Природно -географічні умови. Повсякденне й господарське життя. Фінікійські колонії. Карфаген”.

Опрацювати параграф 15 ст.78-83

Переглянути відео Фінікія 

Виконати завдання на ст. 83 

Виконати завдання в контурній карті “Сирія, Палестина, Фінікія” , “Фінікійські колонії”.


04.11.2020

Тема:”Ізральське-Іудейське царство”: організація влади й суспільства. Єрусалим. Біблія як історичне джерело”

Опрацювати параграф 15 ст. 80-83

Переглянути відео Ізральське-іудейське царство

Виконати тестові завдання: 

Дворіччя. Ізраїльсько-Іудейське царство

 1.      Між якими річками розташоване Межиріччя:

А) Ніл і Конго   Б) Тигр і Євфрат   В) Дніпро і Дністер   Г) Рейн і Вісла

2.      На які частини поділяється Межиріччя за своїми природними умовами:

А) Нижнє і Верхнє   Б) Північне і Південне   В) Заріччя і Приріччя

3.      Однією з найпоширеніших рослин, яку вирощували жителі Межиріччя, є:

А) олійна пальма   Б) олива   В) фінікова пальма   Г) бананова пальма

4.      В якій частині світу розташоване Межиріччя:

А) Північно-Східна Африка   Б) Північно-Східна Азія   В) Південно-Східна Африка

Г) Південно-Західна Азія

5.      Запаси якого матеріалу в Межиріччі були невичерпними:

А) золота   Б) срібла   В) глини   Г) піску

6.      Що в Давньому Шумері називали «будинками табличок»:

А) школи   Б) бібліотеки   В) музеї   Г) палаци

7.      Як називалась писемність Дворіччя:

А) ієрогліфи   Б) кирилиця   В) клинопис   Г) латиниця

8.      Жителі Дворіччя вірили, що боги створили людину із:

А) тіста   Б) піску і води   В) глини   Г) мулу

9.      Назва якого міста в перекладі означає «ворота бога»:

А) Бібл   Б) Тир   В) Ларса   Г) Вавилон

10.  Храмова споруда у народів Дворіччя:

А) храм   Б) піраміда   В) зиккурат   Г) пагода

11.  Шумери першими винайшли:

А) колесо   Б) абетку   В) годинник   Г) компас

12.  Перші в світі закони були створені царем:

А) Рамзесом   Б) Хаммурапі   В) Соломоном   Г) Птолемеєм

13.  Від Західної Азії давня Фінікія була відокремлена:

А) річкою Йордан   Б) гірським хребтом Ліван   В) горою Синай   Г) Мертвим морем

14.  Основне заняття фінікійських міст – це:

А) землеробство   Б) скотарство   В) гончарство   Г) морська торгівля

15.  Який метал фінікійці називали «металом війни»:

А) олово   Б) мідь   В) бронзу   Г) залізо

16.  Найдавніша і найвідоміша колонія фінікійців:

А) Вавилон   Б) Карфаген   В) Лагаш   Г) Ларса

17.  Місто або країна, які заснували колонію:

А) метрополітен   Б) Месопотамія   В) сатрапія   Г) метрополія

18.  Фінікійський алфавіт складався  із  …  букв:

А) 22   Б) 25   В) 29   Г) 32

19.  Пурпур – це:

А) прикраса   Б) корона   В) фарба   Г) ліки

20.  Кого в давнину називали «зарічними людьми»:

А) єгиптян   Б) євреїв   В) вавилонян   Г) європейців

21.  Від назви якого народу утворилась назва «Палестина»:

А) фінікійців   Б) ізраїльтян   В) філістимлян   Г) єгиптян

22.  Хто із царів Ізраїлю уславився своєю мудрістю:

А) Соломон   Б) Саул   В) Давид   Г) Авраам

23.  Як називається священна книга євреїв і християн:

А) Тора   Б) Коран   В) Біблія   Г) Суна

24.  Столицею Іудейського царства було місто:

А) Єрихон   Б) Єрусалим   В) Самарія   Г) Дамаск


Немає коментарів:

Дописати коментар

 Д идактичні матеріали до уроків з історії 5-11 класи